Kotlety marchewkowo-ziemniaczane i surówka z białej kapusty z dodatkiem kiszonego ogórka i kolendry

Pożywne warzywne kotlety dla wielbicieli marchewki. Same w sobie są łagodne w smaku ale można je podkręcić dodając ostrych przypraw… Ja tego nie zrobiłam. Dla równowagi zaserwowałam wyrazistą w smaku surówkę dosłownie z resztek warzyw, jakie miałam w lodówce. To była moja pyszna kolacja 🙂

kotlety marchewkowo-ziemniaczana i surówka z kapusty z dodatkiem kiszonego ogórka

Składniki na kotlety (wszystko na oko, jak to u mnie przy eksperymentowaniu):

Ok. 1/2 kg ziemniaków

4-5 marchewek

jajko

mąka ziemniaczana (ok. 3-4 łyżek)

sól, pieprz

olej do smażenia

Surówka:

ok. 1/5 główki białej kapusty

2 ogórki kiszone

1/2 małej cebuli

1-2 łyżeczki musztardy dijon (ta i rosyjska to moje ulubione! Ale uwaga – są dosyć ostre)

świeża kolendra (można dodać pietruszkę, szczypiorek, może nawet bazylię – ja akurat miałam kolendrę)

kotlety marchewkowo-ziemniaczana i surówka z kapusty z dodatkiem kiszonego ogórka

Przygotowanie:

1. Do osolonego wrzątku wrzucam razem marchewkę i ziemniaki pokrojone w mniejsze kawałki. Gotuję do miękkości.

2. Szatkuję kapustę, przekładam do miski, posypuję odrobiną soli i tłukę ją drewnianą łyżką (szkoda, że nie mam pałki…). Tylko przez chwilę, aby puściła nieco soku i trochę zmiękła.

3. Połowę cebuli kroję w piórka i dodaję do kapusty.

4. Ogórki kiszone kroję w półplasterki, dorzucam do surówki.

5. Kolendrę siekam, dodaję do warzyw. Do tego musztarda. Całość mieszam i odstawiam, aby musztarda wgryzła się w warzywa 🙂 Surówka gotowa!

6. Odcedzam ziemniaki i marchewkę, gniotę tłuczkiem do ziemniaków. Doprawiam solą i pieprzem, wbijam surowe jajko i dosypuję mąki. Ugniatam masę rękoma. Musi się ładnie lepić. Jeśli jest zbyt krucha trzeba dać więcej mąki albo trochę płatków owsianych, amarantusa czy bułki ziemniaczanej. Wszystko zależy od zasobów kuchennych i upodobań 🙂

7. Formuję kotlety, a w międzyczasie rozgrzewam oliwę na patelni. Kotlety kładę na rozgrzany tłuszcz i smażę kilka minut z każdej strony, aż się apetycznie zarumienią. Takie kotlety można też obtoczyć w bułce tartej, ale po co? Bułka wchłania tylko więcej tłuszczu, a tego nam nie potrzeba.

No i gotowe! Łagodne kotlety i ostra surówka to jest to! Następnym razem można do kotletów dodać chili a surówkę złagodzić. Przeciwieństwa w kuchni bardzo się lubią 😀 Zachęcam do eksperymentowania z wegetariańskimi kotletami. Wystarczy jakieś warzywo, przyprawy i klej (jajko, mąka ziemniaczana, mąka kukurydziana). Bardzo lubię robić takie kotlety z resztek warzyw, które są już podwiędnięte i nie wiadomo, co z nimi począć. A jako kotlet są wyśmienite!

Smacznych eksperymentów!

EAR_3592 kotlety marchewkowo-ziemniaczana i surówka z kapusty z dodatkiem kiszonego ogórka

Leave a Reply

